Rabat za co?

Rabat? Za co?

Rabat, inaczej upust cenowy, jest sposobem na obniżenie ceny towaru stosowanym w negocjacjach handlowych na linii konsument-sprzedawca. Z punktu widzenia klienta jest on, oczywiście, zawsze dla niego korzystny. Jednak pamiętać trzeba, że źle i nieracjonalnie udzielany rabat, nierzadko pod presją usługobiorcy, psuje rynek i jest działaniem nieprofesjonalnym.

Sprzedawca kontra targujący się klient

Często bywa tak, że klienci wychodzą z założenia, iż rabat należy im się od ręki, z góry, tak po prostu. Zakładają bowiem, że sprzedawca zawyżył cenę umyślnie, być może licząc na to, że klient przyjmie ją bez sprzeciwu. Usługodawca ma do wyboru dwie możliwości. Może, idąc drogą pokory, obniżyć cenę. Jaki jednak sygnał wówczas wysyła do klienta? A no taki, że sam sprowokował negocjacje i targowanie się, licząc na to, że może akurat uda się sprzedać produkt nieświadomemu odbiorcy po wyższej cenie. W takiej sytuacji klient ma prawo poczuć się nieuczciwie potraktowany i nieprofesjonalnie obsłużony. Drugim wyjściem, zdecydowanie lepszym dla sprzedającego, jest przeniesienie decyzji o obniżeniu kosztów na kupującego, z zaznaczeniem, że niższa wycena odbije się na jakości towaru, gdyż z czegoś trzeba będzie zrezygnować. Ostatecznie, w sytuacji, gdy klient nieustannie nalega na rabat, możemy bezpośrednio zadać mu pytanie: „Ale za co? Z jakiego powodu mam udzielić rabatu?”

Za co ten rabat?

Każdy udzielany rabat powinien być racjonalnie przemyślany przez sprzedawcę. Nie może on decydować o jego przyznaniu tylko z powodu presji wywieranej przez klienta bądź z racji tego, że zakupił on dany produkt. Najogólniej mówiąc, na rabat trzeba sobie zasłużyć. Powinien on być udzielany uczciwie, sprawiedliwie. Rabat zawsze jest swego rodzaju nagrodą dla klienta za jego dodatkowe działanie względem sprzedającego bądź podczas transakcji handlowej. Upust cenowy z pewnością należy się klientowi, który odnawia z firmą swoją współpracę, który realizuje duże zamówienie, który wreszcie jest znany z terminowych płatności.

Obecnie, to klientom przypomina się o ich prawach i przywilejach, o które mają się upominać podczas procesu sprzedaży. Zapomina się natomiast o równie ważnych prawach sprzedających. Rabat, będący istotnym elementem programu lojalnościowego względem najlepszych klientów, nie musi być udzielany zawsze i w każdej sytuacji handlowej. Warto o tym pamiętać, zanim zbyt pochopnie poprosi się o upust.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *