Zakładanie firmy zoo

Jak założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (z o.o.)?

Internet ułatwia dziś załatwienie wielu czasochłonnych spraw. Za jego pomocą można chociażby wypełniać i przesyłać coroczne zeznania podatkowe bądź założyć własną działalność gospodarczą. Tak samo jest w przypadku zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W procesie tym są jednak elementy, których nie sposób wykonać drogą elektroniczną, gdyż wymagają bezpośredniego kontaktu petenta z odpowiednią instytucją.

Zakładanie spółki bez wychodzenia z domu

Rejestrację spółki można przeprowadzić szybko i w prosty sposób na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości (ems.ms.gov.pl). Pierwszym krokiem jest utworzenie własnego konta na podstawie swoich danych osobowych, które chronione będzie indywidualnym hasłem. Następnie dokonuje się obustronna weryfikacja i potwierdzenie wprowadzonych danych – przez system elektroniczny oraz przez posiadacza konta. Ten ostatni zobowiązany jest do złożenia elektronicznego podpisu. Kolejny etap to wypełnienie wzorca umowy spółki wygenerowanego przez system i zatwierdzenie wpisanych do niego danych za pomocą elektronicznego podpisu. Na tym kończy się etap zakładania spółki w trybie on-line.

Bezpośredni kontakt z odpowiednimi instytucjami

W momencie, gdy spółka zostanie zatwierdzona przez sąd rejestrowy, mamy 7 dni na załatwienie dalszych formalności. Tworzący spółkę zobowiązany jest do wniesienia odpowiedniego wkładu pieniężnego, który stanowić będzie jej kapitał początkowy, oraz złożenia oświadczenia, że wkład ten wpłacony został w całości. Oczywiście, w skład zarządu spółki wchodzić może kilka osób – wówczas wkład pieniężny dzielony jest między wszystkich wspólników, w zależności od wysokości ich udziałów. Wpisani do umowy wspólnicy muszą również potwierdzić w sądzie rejestrowym wzory swoich podpisów. Choć podpisanie początkowej umowy może odbyć się za pomocą systemu elektronicznego, to każda kolejna w niej zmiana będzie się wiązała z jej uwierzytelnieniem poprzez podpisania stosownego aktu notarialnego. Po zarejestrowaniu spółki jej właściciel ma obowiązek poinformować o fakcie jej istnienia oddzielnie ZUS, urząd skarbowy i statystyczny. Rejestrując bowiem spółkę przez Internet nie ma możliwości załatwienia tych formalności przy jednym okienku.

Rejestracja spółki drogą elektroniczną jest na pewno wygodna, pozwala zaoszczędzić sporo czasu oraz pieniędzy. Nadal istnieją jednak pewne formalności, których nie da się jeszcze załatwić w inny sposób, jak tylko w bezpośrednim kontakcie z właściwymi urzędami czy instytucjami. Gdyby wszystko można było wykonać w trybie on-line, tak naprawdę straciłyby one rację bytu.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.