Idea 4P – czyli krótki opis marketingu mix
Aby z sukcesem sprzedać produkt czy usługę, nie wystarczy dobra i kosztowna reklama. Nie każdy też towar wpisuje się w potrzeby wszystkich konsumentów. Promocja, reklama czy inne sposoby informowania klientów o produktach naszej firmy są ostatnim punktem w procesie ich sprzedaży. A przed nimi są jeszcze towary, miejsce i cena, które wraz z promocją składają się na koncepcję marketingu mix. Dopiero świadomość tych wszystkich czterech czynników może przynieść sukces sprzedażowy.
Produkt (product)
Może to być zarówno materialny towar, jak i niematerialna usługa. By móc reklamować produkt, wpierw należy wiedzieć, co takiego sprzedajemy i co klient chciałby u nas kupić. Bez odpowiedniego zapotrzebowania na dany towar, reklama staje się zbędnym wydatkiem. Musimy znać charakter i oczekiwania naszej grupy docelowej, tak zwanego targetu, i przemyśleć drogi dotarcia do niej. Dobry produkt, czyli taki, na którego jest popyt, to podstawa koncepcji marketingu mix. Nie bez powodu znalazł się on na pierwszym miejscu jej łańcucha, bowiem sam napędza on sprzedaż. Bez właściwego towaru wszystkie pozostałe elementy owej koncepcji przestają się liczyć.
Miejsce (place)
To zarówno miejsce sprzedaży produktu czy usługi, jak i kanał ich dystrybucji. Miejsce może być cechą wyróżniającą dany towar. Jednocześnie różnicuje się ono między innymi ze względu na cenę produktu czy charakter konsumenta. Inna jest na przykład wartość kosmetyków sprzedawanych w drogerii i w aptece czy cena herbaty dostępnej w osiedlowym sklepie oraz w luksusowych delikatesach.
Cena (price)
W przypadku ceny mamy zazwyczaj do czynienia z trzema możliwościami. Pierwsza z nich to wysoka wartość produktu czy usługi, którą konsumenci utożsamiają najczęściej z dobrą jakością. Wyższa cena towaru przekłada się, oczywiście, na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, jednak musimy pamiętać o tym, iż za ceną musi stać konkretna wartość produktu, która ma przekonać do siebie klienta. Druga możliwość to niska cena. Ale uwaga – konkurencyjne ceny nie budują lojalności konsumenta. Zawsze znajdzie się bowiem ktoś, kto zaoferuje cenę jeszcze niższą. I wreszcie tak zwana średnia półka, czyli towary ani nie najdroższe, ani nie najtańsze. To pośrednie rozwiązanie jest dobre, ale oprócz średniej ceny, która niczym się nie wyróżnia, produkt musi charakteryzować się dodatkowym atutem.
Promocja (promotion)
Ostatni element marketingu mix to naturalna konsekwencja wymienionych powyżej czynników. Jeżeli poprawnie je przeanalizowaliśmy, to promocja będzie tylko zwieńczeniem całego procesu sprzedaży. Jest ona pewnego rodzaju strategią opowiedzenia klientowi o naszym produkcie i powinna pojawić się w tych miejscach, gdzie on się znajduje. Na promocję składa się między innymi reklama i wszelkie działania z zakresu public relations.
Przygotowując się do zareklamowania swojego produktu, nie zapomnijmy o szczegółowej analizie potrzeb naszych odbiorców. Temu właśnie służy koncepcja marketingu mix.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!