Od targowisk, aż po dom mediowy czyli krótka historia reklamy

Reklama dźwignią handlu – to zdanie, powtarzane niejednokrotnie jak mantrę, słyszało kilka pokoleń Polaków. Jak w każdym powiedzeniu, tak i w tym kryje się niemało prawdy. Dobrze poprowadzona kampania pozwala na przedstawienie towarów i usług przyszłym konsumentom, zaznajamia ich z produktem oraz zachęca do zakupu. Rozwój reklamy nieodłącznie związany był z rozwojem handlu oraz komunikacji społecznej i zanim dotarł do czasów współczesnych przebył niemałą drogę.

Zaczęło się jak zwykle

Oczywiście, tak jak wszystko na tym Świecie, początki reklamy można odnotować już w czasach starożytnych. Wraz z powstaniem i rozwojem handlu narodziła się konieczność zachęty do zakupu i chęć osiągania coraz wyższych zysków. To wtedy zauważono, że krótki opis, słowa zachęty czy też podkreślenie zalet sprzedawanych towarów wpływa na wzrost sprzedaży. Tak właśnie narodziła się reklama ustna. Wtedy też narodziło się jej pojęcie – od łacińskiego sformułowania clamo, clamare czyli krzyczeć, nawoływać (potem wystarczyło tylko dodać przedrostek „re” nawiązujący do jej powtarzalności).

Z czasem reklama zaczęła się wspinać na wyższy poziom. Stopniowo pojawiała się na szyldach, nad wejściami (np. do karczm) oraz ścianach. W owych czasach, ze względu na ogólnie panujący analfabetyzm, reklama przybierała formę rysunków oraz rzeźb. Do dzisiaj zachowały się liczne przykłady tego typu działań reklamowych (jak choćby wzbudzający emocje kamienny szyld domu publicznego w ruinach Pompei).

Reklama w mediach

Rewolucją w dziedzinie reklamy okazało się wynalezienie druku przez pana Gutenberga. Zaczęły pojawiać się pierwsze gazety a wraz z nimi to, co dzisiaj nazywamy reklama prasową czyli anonse i ogłoszenia. Ówczesne ogłoszenia przypominały prymitywne plakaty i były drukowane w takiej ilości, że z czasem niektóre władze zaczęły zakazywać ich produkowania. Pierwsza oficjalna reklama wydrukowana została w Paryżu a kolejnym krokiem ku rozwojowi reklamodawstwa było powstawanie specjalnych rubryk z przeznaczeniem na reklamy (te przetrwały w mediach prasowych aż do dzisiaj).

Jest sprawą oczywistą, że wraz z pojawieniem się nowych form mediów czyli radia oraz, co ważniejsze telewizji, reklama zyskała nowe formy i środki przekazu. Specjaliści zauważyli, że reklamę radiową oraz telewizyjną trudniej pominąć niż tę gazetową a, co za tym idzie, ten sposób reklamy przynosi kilkanaście razy lepsze efekty. Lata 90-te to z kolei era Internetu. Jego rozwój i ekspansja do domów prywatnych przyniosła reklamie nowe szanse i możliwości. Bannery reklamowe dość szybko zawładnęły internetowymi portalami, a konta pocztowe zapełniły się niechcianą pocztą reklamową.

Pisarze kontra domy mediowe

Nie byłoby reklamy w formie jaką znamy dzisiaj gdyby nie specjaliści pracujący od wieków w branży reklamowej. Początkowo reklamą zajmowali się sami przedsiębiorcy. Jednak wraz z wynalezieniem druku i powstaniem prasy zaszła konieczność zmian. Pierwsze ogłoszenie prasowe redagowane były przez dziennikarzy oraz pisarzy. Potem, wraz z coraz większym zapotrzebowaniem na reklamę i jej coraz większą ilością, zwykła, gazetowa pisanina przestała wystarczać. Fakt ten wykorzystał Volney Palmer, który w połowie XIX wieku został pierwszym w historii agentem reklamy.

Od tego momentu zaczął się błyskawiczny rozwój marketingu aż do postaci w jakiej znamy go dzisiaj – wielkich agenci reklamowych oraz domów mediowych. Na uwagę zasługuje zwłaszcza najbardziej nowoczesna forma usług marketingowych jaką jest dom mediowy, dzięki którym odbywa się obecnie większość obrotu na rynku reklamowym (doskonałym przykładem jest tutaj znany ze słynnych ikeowskich „szklanych domków” MEC – http://www.mecglobal.pl/). Wydawałoby się, że w dziedzinie reklamy osiągnęliśmy już wszystko i nic nas nie zadziwi. Jednak dynamiczne i częste zmiany w sposobach komunikacji oraz technikach przekazywania reklam pokazują, że wszystko jeszcze przed nami.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *