Jak wyceniać projekty?

Wycenianie projektu, zlecenia i każdego innego efektu naszej pracy nie jest prostą sprawą. Należy w nim kierować się zasadą zdroworozsądkową, wyczuciem i mieć na uwadze przede wszystkim realną wartość ukończonego zadania oraz pracy włożonej w wykonanie zlecenia.

Nie zawyżaj sztucznie ceny

Podawanie publicznie ceny nierzeczywistej po to tylko, by w chwili pozyskania klienta natychmiast ją obniżyć zaprzecza całkowicie profesjonalizmowi firmy. Cena specjalnie zawyżona, a następnie obniżona do tej realnej powoduje, że dajemy nieświadomemu klientowi złudę tego, iż zyskuje dla siebie rabat.

Precz z rabatem za nic

Dawanie rabatu jedynie za to, że klient przekroczył próg naszej firmy, jest szkodą wyrządzaną przede wszystkim własnemu biznesowi. Taka obniżka jest nic niewarta, podobnie jak cennik firmy tak szczodrze rozdającej bonusy. Rabat jest zawsze skutkiem jakiegoś wysiłku poniesionego ze strony klienta, na przykład jego lojalności względem danej firmy. Pamiętajmy, że owej lojalności nie buduje się ciągłą obniżką cenową, bo na rynku zawsze znajdzie się ktoś, kto zaoferuje mniejszą cenę. Rabat jest zawsze efektem lojalności, nigdy powodem jej budowania. W tym znaczeniu psuje on rynek.

Wdzięczność znajomych

Działaniem na szkodę firmy jest nie tylko rabat „od ręki”, ale także obniżanie ceny dla swoich znajomych. Sytuacja taka może rodzić w nich poczucie odwdzięczenia się Twoje firmie za okazany przez Ciebie gest, a tu już wkraczamy na grząski grunt wzajemnych układów i układzików. Nie ma, oczywiście, nic złego w budowaniu wdzięczności wśród klientów, jednak róbmy to na innych zasadach aniżeli przyznawanie rabatów swoim znajomym.

W ustalaniu ceny danego projektu czy zlecenia, stosuj dla wszystkich te same reguły, na przykład godzinową stawkę pracy. W wycenie uwzględnij ryzyko poprawek, a klientów lojalnych i tych, którzy nie utrudniają zbytnio Twojej pracy, nagradzaj od czasu do czasu zniżkami – oczywiście ustalonymi w sposób zdroworozsądkowy.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.