Spotkanie biznesowe

5 podstawowych zasad biznesowego savoir-vivre’u podczas spotkań

Przestrzeganie zasad savoir-vivre’u podczas spotkań biznesowych jest dla zapraszanego klienta ważną informacją na temat firmy. Poprawne i eleganckie przyjęcie kontrahenta świadczy bowiem nie tylko o profesjonalizmie przedsiębiorstwa, o jego dobrym wizerunku, ale również jest odbiciem stosunku firmy do klienta. O czym zatem należy pamiętać, aby pierwsze wrażenie było jak najlepsze i zostało zapamiętane na długo?

1. Podanie ręki

Witając klienta w swojej firmie, nie zapominaj, że to Ty jesteś gospodarzem i masz obowiązek jako pierwszy podać gościowi rękę na powitanie. Uścisk dłoni musi być wyważony – ani za mocny (wtedy dasz do zrozumienia, że jesteś osobą władczą, apodyktyczną), ani za lekki (to znak Twojej nieśmiałości i niepewności). Podając rękę, utrzymuj na moment z klientem kontakt wzrokowy. Zwiększy to jego zaufanie względem Ciebie.

2. „Czego Pan/Pani się napije?”

Zaproponuj przybyłemu na spotkanie klientowi coś do picia, wymień te napoje, które jesteś w stanie mu podać. Poza tradycyjną kawą czy herbatą, ustaw na stoliku zimne napoje, na przykład wodę czy sok, tak aby w trakcie spotkania można było po nie sięgnąć. Nigdy nie wiadomo, jak długo potrwa rozmowa, dlatego w jej trakcie ponownie możesz zapytać gościa o to, czy napije się jeszcze czegoś. Ważne, abyś jako gospodarz nie powodował krępującej sytuacji i tworzył swobodną atmosferę, dlatego przygotuj także i dla siebie coś do picia.

3. Właściwe podanie napoi

Napoje gorące, jak kawę czy herbatę, podawaj zawsze w porcelanowych filiżankach, napoje zimne, czyli wodę i soki – w eleganckich szklankach. Porcelana nie spełnia wyłącznie funkcji estetycznej, ale także praktyczną. Dzięki swojej lekkości jest zdecydowanie poręczniejsza niż ciężkie kubki. W porcelanowym naczyniu kawa czy herbata dłużej zachowują właściwą temperaturę, co przekłada się na smak napoju. Są, oczywiście, ludzie, którzy lubią zimną kawę, jednak na spotkaniu biznesowym lepiej zachowaj co do tego ostrożność.

4. Elegancja i szyk

Klient musi poczuć, że jest traktowany poważnie i we właściwy sposób. W rozbudzeniu tego uczucia pomoże także wybór odpowiedniej porcelany. Ważne, aby była ona skromna, nienarzucająca się swoimi wzorami i ornamentyką. Prostota i elegancja to istotny element savoir-vivre’u podczas spotkań biznesowych.

5. Co z tą łyżeczką?

Powitaliśmy grzecznie klienta, obsłużyliśmy go w sposób elegancki, ale nadal pozostaje do wyjaśnienia jeszcze jednak kwestia. Jak prawidłowo spożywać napoje, a przede wszystkim, co zrobić z ta nieszczęsną łyżeczką do filiżanki? Pamiętajmy, aby zawsze układać ją całą na talerzyku, nigdy obróconą i opartą o jego brzeg, a już na pewno nie położoną luźno na stole. Savoir-vivre odradza kosztowanie nią napoju, a o jej oblizywaniu chyba nie trzeba wspominać.

Powyższe zasady mogą wydawać się dość oczywiste, ale właśnie przez to często ich sobie nie uświadamiamy i zapominamy o nich. A w ostatecznym rozrachunku są naprawdę bardzo pomocne. Wszak pierwsze wrażenie jest najważniejsze.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.