Jak założyć jednoosobową firmę w kilku krokach?

Założenie firmy nie musi wiązać się z załatwianiem wielu skomplikowanych formalności. Z pomocą przychodzi nam bowiem dzisiaj Internet, dzięki któremu wykonać możemy kilka urzędowych kroków. Zatem jeśli tylko mamy ciekawy pomysł na biznes, tak zwana „papierkowa robota” nie powinna nas odstraszać.

1. Pomoc firmy zewnętrznej czy własna księgowość?

Przed rejestracją firmy, powinniśmy podjąć dezycję, czy chcemy korzystać z pomocy zewnętrznych usług księgowych, czy będziemy sami prowadzić wszelkie rozliczenia. Zlecenie tych formalności nie wiąże się z dużymi miesięcznymi kosztami, z drugiej jednak strony nie potrzeba też specjalnych umiejętności i kwalifikacji do zarządzania własną księgowością. Wszystko dzięki dostępnym na rynku, łatwym w obsłudze aplikacjom internetowym. Warto również zadecydować wcześniej, z jakiej formy opodatkowania, prostej czy uproszczonej, będziemy korzystać.

2. Rejestracja w CEIDG

Kolejny krok to rejestracja firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można tego dokonać na trzy sposoby: poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1 w trybie on-line dostępnego na stronie www.firma.gov.pl i podpisanie go uwierzytelnionym podpisem elektronicznym, wysłanie wniosku pocztą lub osobiste złożenie go w urzędzie gminy bądź miasta. Podczas wypełniania formularza przyszły przedsiębiorca podać musi wszystkie niezbędne dane – swoje oraz zakładanej firmy: dane osobowe, kontaktowe, numer NIP oraz REGON, nazwę i miejsce firmy, właściwy kod Polskiej Kwalifikacji Działalności zgodnie z rodzajem zakładanego przedsiębiorstwa, informację dotyczącą formy opodatkowania oraz czasu rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Dane wpisane do wniosku i istniejące w bazie można na bieżąco aktualizować. Warto wiedzieć, iż dokonując rejestracji firmy w CEIDG, realizujemy częściowo zasadę jednego okienka. Rejestracja jest bowiem jednoznaczna z prośbą o nadanie numeru NIP oraz REGON, w przypadku gdy przyszły przedsiębiorca jeszcze ich nie posiada.

3. Rejestracja płatnika

Zarejestrowanie siebie jako płatnika VAT polega na złożeniu w Urzędzie Skarbowym formularza VAT-R i wpłaceniu opłaty skarbowej w wysokości 170 złotych na konto gminy lub miasta, na terenie których znajduje się właściwy urząd.

4. Informacja do ZUS-u

Poza Urzędem Skarbowym kolejną instytucją, którą musimy poinformować o rozpoczęciu naszej działalności jest ZUS. W zależności od tego, czy założona przez nas firma będzie jedynym naszym źródłem dochodów, składamy w urzędzie wniosek ZUS ZUA, lub ZUS ZZA – gdy działalność będzie którymś z kolei źródłem utrzymania.

5. Firmowa pieczątka

Wyrobienie pieczątki firmowej nie jest czynnością obowiązkową, niemniej jednak bardzo pomocną w załatwianiu codziennych spraw biznesowych – przy wystawianiu faktur, podczas odbioru listów na poczcie czy wypełnianiu formularzy i wniosków.

6. Konto firmowe

Warto znaleźć takie konto, którego prowadzenie nie będzie wiązało się z wysokimi kosztami. Ważne jest również, aby rachunek bankowy zapewniał bezpłatne wykonywanie regularnych przelewów do ZUS-u czy Urzędu Skarbowego. Założenie konta może odbyć się przez Internet.

Coraz więcej formalności może być dziś załatwianych niejako „od ręki”, drogą elektroniczną, co w znaczny sposób skraca czas potrzebny do założenia swojej firmy, a nam oszczędza sporo nerwów.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.