Po co komu biznesplan?
Biznesplan jest podstawowym dokumentem planistycznym i strategicznym przedsiębiorstwa. Powinien być on tworzony nie tylko przez firmy, które rozpoczynają swoją działalność, ale również przez te już istniejące w celu bieżącego weryfikowania swoich założeń. Ważne, aby przygotowaniem biznesplanu zajęły się osoby kompetentne, znające bardzo dobrze firmę oraz otoczenie rynkowe, w którym ta funkcjonuje.
Co powinien zawierać biznesplan?
Biznesplan musi przede wszystkim określać cele przedsiębiorstwa i zadania służące jego osiągnięciu, a także przedział czasowy, w którym wprowadzona strategia działania ma przynieść planowane rezultaty. W biznesplanie powinna znaleźć się również informacja o środkach i zasobach finansowych przeznaczanych na realizację celów. Oprócz danych o samym przedsiębiorstwie biznesplan przedstawia szerszą analizę otoczenia rynkowego firmy, nie może w nim zatem zabraknąć informacji o istniejącej i potencjalnej konkurencji oraz badań związanych ze zmieniającymi się uwarunkowaniami gospodarczymi. Stworzenie biznesplanu wymaga więc poznania mocnych i słabych stron własnej firmy oraz wiedzy na temat jej otoczenia.
Znaczenie biznesplanu
Biznesplan, jak sama nazwa na to wskazuje, jest pomocnym narzędziem planowania i zarządzania w firmie. Przedstawiając zaplanowaną i przeanalizowaną wizję rozwoju oraz sukcesu przedsiębiorstwa, biznesplan niweluje możliwość porażki. Przewidywanie zmian, zarówno tych wewnętrznych, jak i zewnętrznych, pomaga oszacować szanse oraz różne zagrożenia czyhające na firmę. Co więcej, dobrze przygotowany i dogłębnie przemyślany biznesplan jest okazją dla przedsiębiorców, którzy mają pomysł na własną działalność, ale którym brakuje środków finansowych na jej rozkręcenie. W takiej sytuacji rzetelnie opracowany biznesplan może przyciągnąć inwestorów, sponsorów czy kredytodawców. Ważne jednak, aby dokument był w jak największym stopniu wiarygodny, obiektywny i maksymalnie realny.
Przygotowując biznesplan, pamiętaj, że musi on być systematycznie uaktualniany, gdyż zarówno sytuacja firmy, jak i jej otoczenie rynkowe nieustannie się zmieniają. Ważne, aby opracowywać nowy biznesplan przynajmniej raz w roku, w kluczowym dla przedsiębiorstwa momencie, na przykład tuż przez rozpoczęciem budżetowania. Jeśli liczysz na wsparcie inwestorów, to nie zapominaj, że oni często wymagają bieżącej wersji biznesplanu.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!