Pomysł na firmę: biuro podróży

Osoby poszukujące niezależności finansowej i nie bojące się pracować, najczęściej decydują się na otwarcie własnej działalności gospodarczej. Gdy jednak brakuje pomysłu na biznes, dokładnie analizują oni lokalny rynek, sprawdzając tym samym, czego na nim brakuje. Biuro podróży może być ciekawym pomysłem na biznes. Najłatwiej otworzyć biuro agencyjne, choć są i tacy, którzy decydują się zostać touroperatorem. Ci pierwsi mają jednak ułatwione zadanie, bo faktycznie oferują wycieczki oferowane przez inne podmioty.

Z czym wiąże się prowadzenie biura podróży? W pierwszej kolejności przyszły przedsiębiorca musi zadbać o formalności. Dobrze, by znalazł atrakcyjny lokal, w którym firma będzie prowadziła swoją działalność. Nie bez znaczenia jest też dobra reklama i promocja. Pomocne może być też sporządzenie biznesplanu wraz z analizą SWOT, dzięki której możliwe będzie oszacowanie zarówno plusów, jak i minusów prowadzonego biznesu.

Działalność gospodarcza bez większych kosztów

Niewątpliwą zaletą, zwłaszcza z punktu widzenia osób nieposiadających solidnego zaplecza finansowego, jest to, że założenie biura podróży nie wiąże się z większymi kosztami. Pamiętać trzeba o podstawowym wyposażeniu biurowym lokalu (m.in. biurko, krzesła, gabloty, komputer, drukarka) i reklamie. To właściwie jedyne koszty, jakie przedsiębiorca będzie musiał ponieść na wstępie. Jeżeli nie posiada on środków, to z całą pewnością pieniądze na ten cel może pozyskać np. z urzędu pracy lub banku – na wyposażenie powinno wystarczyć  3–5 tys. złotych.

Znacznie trudniejsze niż znalezienie lokalu czy jego wyposażenie, może być jednak podpisanie stosownych umów z biurami touroperatorami, czyli tymi podmiotami, które faktycznie organizują wycieczki (np. Neckermann). Część właścicieli biur podróży może nie być zainteresowana współpracą z uwagi np. na fakt, że sami planują otworzyć w najbliższych czasie oddział firmy w danym mieście. Z tego względu warto odpowiednio wcześniej zainteresować się możliwością współpracy z danymi podmiotami.

Pozyskiwanie klientów

By biuro podróży przynosiło zyski, niezbędne jest pozyskiwanie klientów. Większość przedsiębiorców doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że to wiąże się z koniecznością reklamy. Nakłady na tę mogą stanowić sporę część wypracowanego dochodu, zwłaszcza w początkowej fazie prowadzenia działalności. Właśnie dlatego tak ważne jest, by przedsiębiorca zdawał sobie sprawę z tego faktu.

W jaki sposób pozyskiwać klientów? Wydaje się, że współcześnie nie wystarcza wyłącznie reklama stacjonarna, przedsiębiorca powinien być obecny również w sieci czy mediach społecznościowych. Każdy sposób jest jednak dobry, by się promować. W początkowej fazie prowadzenia biura turystycznego przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że faktycznie może nie zarabiać – wypracowany zysk będzie musiał zainwestować, by zbudować markę.

Sytuacja się poprawia

Współcześnie, w odróżnieniu od tego, co było jeszcze kilka lat temu, nie mówi się o światowym kryzysie. To w połączeniu z faktem, że wycieczki zagraniczne są coraz tańsze sprawia, że z roku na rok coraz więcej osób może sobie na nie pozwolić. Oznacza to, że większość biur podróży istniejących na rynku nie powinna mieć problemu ze znalezieniem chętnych na wycieczkę i to nie tylko w sezonie urlopowym, ale przez cały rok.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *