Rynek samochodów luksusowych w Polsce

Rok 2014 był wyjątkowy

W 2014 roku rynek aut kosztownych wart był ponad 5,5 miliardów złotych. Pod koniec zeszłego roku analitycy uważali, że w kolejnych latach sektor samochodów luksusowych będzie wynosił ok. 5 miliardów, lecz nie przekroczy wyników roku 2014. Niezwykłość tego roku polegała na tym, iż istniała kilkumiesięczna możliwość pełnego odliczenia VAT-u od samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Zwiększyło to zdecydowanie ilość zakupionych aut luksusowych. Polscy kierowcy zakupili ponad 30 tysięcy drogich samochodów, czyli o 28% więcej niż w 2013 roku. Dla posiadaczy prawa jazdy, którzy zarabiali ponad 20 tysięcy brutto miesięcznie, cena samochodu luksusowego zaczynała się od 292 tysięcy złotych. Trzeba przyznać, że to bardzo duża kwota. Do kosztownych marek Polacy zaliczali: BMW, Porsche, Audi, Mercedes, Porsche, Bentley, Maserati. Najwięcej, bo ponad 7 tysięcy, sprzedano aut klasy Audi.

Dynamiczny rozwój

Sektor samochodów luksusowych w Polsce to nadal najdynamiczniej rozwijająca się i miarowa gałąź rynku nowych samochodów. Pomimo tego, iż sprzedano najwięcej samochodów marki Audi, to nie ta niemiecka firma uzyskała największy wzrost procentowy w zeszłym roku. Biorąc pod uwagę ten aspekt, nadrzędny sukces osiągnęli producenci japońskiego auta Infiniti, którzy zaliczyli 150% wzrost sprzedaży oraz Lexus, który pochwalić się może 109% zwyżką. Co ciekawe najpopularniejszym modelem typu premium było Volvo XC60. Oznacza to istotnie, iż pomimo zmiany właściciela w 2010, Polacy nadal mają zaufanie do tej uznanej, szwedzkiej marki. Na drugim miejscu plasowało się Audi Q5. Jeśli chodzi o najdroższe marki, których cena oscyluje między 300 a 500 tysięcy złotych, najwięcej sprzedało się aut Maserati – 37.

Polacy a Europa Zachodnia

Wstąpienie Polski 1 maja 2004 do Unii Europejskiej spowodowało dynamiczny rozwój ekonomiczny. Otwarcie się na zachodnich inwestorów wywołało liczne inwestycje i akumulację dóbr. Postrzeganie danych marek za luksusowe ma swoje podłoże w zasobności portfela Polaków. Podchodzimy jednakże inaczej do zakupu niż Niemcy, Brytyjczycy czy Włosi. My skupiamy się przede wszystkim na marce i wielkości auta, natomiast na zachodzie przywiązuje się większa rolę do wyposażenia. W porównaniu z krajami bogatszymi Polska nadal pozostaje w tyle, jeśli chodzi o ilość zakupionych samochodów luksusowych. Niestety rok 2015 przyniósł znaczący spadek sprzedaży aut w naszym kraju. W lutym tego roku zarejestrowaliśmy 28 396 nowych samochodów, czyli o 12,9 proc. mniej niż rok temu. Jedynym krajem, w którym sprzedaż bardziej się zmniejszyła jest Austriia – o 25,2 proc. W pierwszym kwartale bieżącego roku najwięcej aut kupili Niemcy – 222 tysiące (wzrost o 6,6%), Francuzi – ponad 14 tysięcy (wzrost o 4,5%) oraz Włosi – prawie 135 tysięcy (zwyżka o 13%).

Artykuł powstał dzięki zaangażowaniu firmy www.autobavaria.pl – salonu z luksusowymi samochodami takich marek jak AUDI, BMW czy Porsche.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.