O szkoleniach firmowych słów kilka

Nie sposób dziś prowadzić firmy bez ciągłego podnoszenia kwalifikacji, tak swoich, jak i pracowników. Przedsiębiorstwo nie inwestujące w kapitał ludzki stoi w miejscu, nie rozwija się. Ważne jest zatem, aby stałym punktem w procesie zarządzania własnym biznesem była organizacja wartościowych szkoleń firmowych.

Zalety szkoleń firmowych

Wysyłanie pracowników na szkolenia firmowe jest jednym z czynników wpływających na rozwój przedsiębiorstwa. Inwestowanie w wiedzę przekłada się na profesjonalizm firmy. Odpowiednio wyszkolony pracownik staje się fachowcem w swojej dziedzinie i wpływa na umocnienie pozycji danej firmy na rynku oraz daje jej przewagę nad konkurencją. Oczywiście, mowa tutaj tylko i wyłącznie o szkoleniach świadomie wybieranych przez pracodawcę, wnoszących nowe i przydatne na danym stanowisku informacje i narzędzia pracy.

Jak wybierać i organizować szkolenia?

Ważne, aby firma miała ustalony z wyprzedzeniem, na przykład roczny, plan szkoleń. Będzie on jednocześnie planem rozwoju przedsiębiorstwa. Oczywiście, należy także zostawić w nim miejsce na szkolenia doraźne, których potrzeba zorganizowania pojawi się nagle. Zaleca się, aby pomiędzy szkoleniami istniała dłuższa przerwa czasowa, na przykład 2 miesiące, tak by pracownik miał czas na zastanowienie się nad przekazanymi mu informacjami i ich wdrożenie do codziennej pracy. Szkolenie powinno zidentyfikować potrzeby zawodowe jego uczestników i tym samym wypełnić lukę w ich kompetencjach czy umiejętnościach. W organizacji szkoleń ważną rolę odgrywa także wielkość grupy szkoleniowej – mniejsze grono pozwala na lepszą integrację uczestników i efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Podobne znaczenie ma czas trwania szkolenia. Lepiej, gdy nie przeciąga się ono zbytnio w czasie, mniejsza liczba godzin to wyższy poziom koncentracji uczestników. Oprócz czasu, trzeba pomyśleć także nad miejscem odbywania szkoleń. Pracownicy w pełni poświęcą swoją uwagę przekazywanym treściom, jeśli szkolenie zorganizowane zostanie poza ich miejscem pracy. Kluczową rolę w ostatecznej ocenie przydatności szkolenia odgrywa prowadzący je trener. Powinien od wprowadzać do swoich wykładów dynamikę oraz urozmaicenie i przede wszystkim musi przekazywać wiedzę w sposób merytoryczny. Szkolenie odbywane na zasadzie czytania ze slajdów mija się z celem.

Szkolenia firmowe nierzadko traktowane są przez pracowników z lekkim przymrużeniem oka i wywołują pytania typu: „Ale do czego to się przyda?” Nastawienie to można zmienić pod warunkiem, że wybierzemy szkolenia wartościowe, z których pracownik wyniesie nową porcję przydatnej wiedzy.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.