Jak nawiązać kontakty biznesowe?

Początkujący przedsiębiorcy, rozpoczynają swój biznes z czystą kartą. Nie posiadają oni pewnych i trwalych kontaktów, które moznaby wykorzystać do zawierania przyszłych tranakcji handlowych. Kluczowym momentem jest pozyskanie pierwszego strategicznego klienta, z którym współpraca może być pierwszym krokiem do rozwoju biznesu. Gdzie zatem szukać wartościowych kontaktów? Jak rozszerzać kra swoich biznesowych znajomości? Czy trzeba gdzieś „bywać?” A jeśli tak, to gdzie?

Znajomości

Dobrze, gdy na początku rozkręcania firmy jest się w kontakcie ze znajomymi – z poprzedniej pracy, ze szkoły czy ze studiów. To naprawdę nieocenione źródło nawiązywania relacji biznesowych. Zawsze łatwiej w takim przypadku o rekomendację, o to, że Twoi znajomi polecą Cię innym przedsiębiorcom, podzielą się z nimi opinią o Tobie.

Media społecznościowe

I znowu rozwiązaniem staje się Internet. Ale cóż zrobić, takie czasy. Zakładając konto na którymś z portali biznesowych, który specjalizuje się na przykład w nawiązywaniu kontaktów zawodowych, Twoja firma zaczyna istnieć w świadomości jego użytkowników. Bierz aktywny udział w zawiązywanych na portalu wątkach, dyskusjach, szczególnie, jeśli dotyczą Twojej branży, staraj się odpowiadać na zadawane tam pytania, rozwiązuj zawodowe problemy innych odbiorców.

Inwestuj w naukę

Pomocne w poszerzaniu kontaktów biznesowych są organizowane wyjazdowe szkolenia tematyczne. Mają one potrójną korzyść – dowiesz się podczas nich ciekawych rzeczy, poszerzysz horyzonty myślowe, poznasz ludzi z branży i wreszcie zintegrujesz się z uczestnikami, zwłaszcza w czasie wieczornym. Poszukaj szkoleń, które dofinansowywane są z unijnych funduszy, wówczas nie zapłacisz wiele – to kolejna ich zaleta.

Komentuj

Odnajdź w sieci blogi z Twojej branży, które mają szansę naprawdę Cię zaciekawić. Bądź ich stałym czytelnikiem, ale – uwaga! – aktywnym. Komentuj, zadawaj pytania, dzięki czemu autor zapamięta Cię i w przyszłości być może wspólnie zorganizujecie jakąś inicjatywę. Zresztą Ty również możesz zacząć prowadzić bloga, grono odbiorców na pewno się znajdzie, a wśród nich będą prawdopodobnie Twoi potencjalni klienci.

Targi

Targi są świetną okazją do spotkania z ewentualnymi klientami, jeśli sam jesteś na targach wystawcą, oraz nawiązania szerszych, nawet międzynarodowych, relacji biznesowych. Wykorzystaj maksymalnie czas spędzony na targach, zadawaj pytania, rozmawiaj, okazuj zainteresowanie, przedstawiaj oferty.

Po prostu „bywaj”

Po targach ostatnim „wielkim” przedsięwzięciem w poszerzaniu kontaktów biznesowych jest uczestnictwo na branżowych galach i jubileuszach. Najlepiej znaleźć się tam ze swoim znajomym, który będzie łącznikiem pomiędzy Tobą a „grubą rybą” ze świata Twojej branży. Nie zapomnij zabrać ze sobą wizytówek, byś miał okazję dać się zapamiętać.

Różne są sposoby zdobywania nowych kontaktów biznesowych. Jedne mniej angażujące, drugie bardziej. To, które wybierzesz, zależy od Twojej determinacji. Oczywiście, nie musisz stosować wszystkich jednocześnie, bo braknie Ci czasu na realne prowadzenie firmy. Jeśli dwa, trzy z nich się sprawdzą, to trzymaj się ich, a resztę traktuj jako zadanie nadobowiązkowe.

Pamiętaj że w przypadku zarządzania relacjami z kontaktami świetnie sprawdzają się rozwiązania typu CRM – polecamy prosty minicrm.pl

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.