Jakie zadawać pytania klientom?
Dobre przygotowanie do spotkania biznesowego z klientem jest wyrazem naszego szacunku do niego oraz profesjonalnego podejścia do naszej z nim współpracy. Zadawanie właściwych pytań jest częścią tego przygotowania. Na ich podstawie możemy dokonać analizy potrzeb klienta oraz odpowiednio sklasyfikować jego handlowe plany.
Głupie pytania
Pierwsza zasada dobrej komunikacji z klientem – nie zadawaj mu pytań, na które Ty sam, jako jego potencjalny partner w biznesie, powinieneś znać odpowiedź. Tak więc pytania w stylu: „czym się zajmuje Pana firma?” lub „jaki budżet osiągnęliście Państwo w zeszłym roku?”, świadczą o tym, że nie orientujesz się w podstawowych kwestiach dotyczących firmy, z którą masz współpracować. Zadając takie pytania, popełnisz biznesowe faux pas i zaprezentujesz siebie z niezbyt profesjonalnej strony. Dlatego przed spotkaniem z klientem zaznajom się z najważniejszymi informacjami o nim, o strategii i celach prowadzonego przez kontrahenta przedsiębiorstwa i na ich podstawie spisz istotne pytania, jakie chciałbyś zadać na spotkaniu.
Sztuka dla sztuki
Kolejnym błędem popełnianym podczas spotkań biznesowych jest zadawanie pytań klientowi jedynie dla samej czynności zapytywania. Musisz wiedzieć, w jakim celu zbierasz od klienta informacje, do czego będą Ci one potrzebne, jak je wykorzystasz. Nie zadawaj pytań tylko dlatego, aby wypełnić pustkę komunikacyjną pomiędzy Tobą a kontrahentem. Każda odpowiedź na Twoje pytanie powinna być przez Ciebie zapamiętana, następnie przeanalizowana i przekuta na konkretne działanie.
Wiedzieć i zrozumieć
W jakim celu zadajesz klientowi dobre, przemyślane oraz wartościowe pytania? Po to, aby wiedzieć o nim jak najwięcej i aby w pełni go zrozumieć. Tylko na takiej podstawie będziesz mógł przygotować najkorzystniejszą dla klienta ofertę biznesową, która wpisze się w potrzeby oraz cele jego firmy.
Zadawanie pytań świadomych oraz mądrych, a także uważne słuchanie odpowiedzi klienta ułatwia wzajemne zrozumienie i jest podstawą owocnej oraz dobrej współpracy biznesowej.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!