Negocjacje

Nie zdzieraj skóry z klientów, czyli jak wyceniać?

Prowadzenie biznesu to sztuka kompromisu – pomiędzy Twoją chęcią zysku a racjonalnym wycenieniem oferowanych przez Ciebie produktów czy usług i tym samym utrzymaniem jak najdłuższej współpracy z klientem. Więcej zdziałamy i więcej zyskamy, jeśli wyceniając swoją pracę, mamy w perspektywie długofalową relację z kontrahentami, a nie szybki i pojedynczy zysk.

Wzajemne korzyści

Sprzedaż towaru bądź usługi, wykonywanie na polecenie klienta określonego zlecenia czy projektu ma przynosić obopólne korzyści finansowe – zarówno Tobie, jak i Twojemu usługobiorcy. Firma ma, oczywiście, prawo zarabiać, jednak klient też musi być przekonany, że nie traci na wyborze Twojej właśnie, a nie innej marki. Odbiorca powinien zatem otrzymywać od Ciebie wartość akceptowalną rynkowo, czyli taką, która wyróżnia się dobrą jakością, cenowo nie jest świadomie i przesadnie zawyżona oraz spełnia oczekiwania klienta.

Bądź uczciwy

Wyceniaj tylko i wyłącznie swój wkład pracy w wykonanie projektu oraz realne koszty poniesione na jego realizację. Nigdy natomiast nie wykorzystuj niewiedzy klienta na temat aktualnych cen rynkowych oraz jego nieznajomości w kwestiach biznesowych. Nawet gdy klient zapłaci zawyżoną przez Ciebie cenę, to i tak z czasem dowie się, że został oszukany, a wtedy na pewno zakończy z Tobą współpracę i z całą pewnością podzieli się swoją opinią z innymi. Uczciwe wycenianie efektów Twojej pracy to troska o zbudowanie silnych relacji z klientami oraz tworzenie dobrego wizerunku firmy.

Uczciwość i racjonalność to podstawowe cechy dobrego przedsiębiorcy w procesie wyceniania towarów bądź usług firmy. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że zarządzany przez Ciebie biznes powstał po to, aby zyskiwać klientów i im służyć, a tym samym się rozwijać. W zależności od tego, czy zależy Ci na długiej i owocnej współpracy ze swoimi klientami, czy liczysz jedynie na szybki zysk, tak też będziesz przeprowadzać wycenę własnych projektów. Pytanie tylko, co bardziej Ci się opłaca?

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.