Nie zdzieraj skóry z klientów, czyli jak wyceniać?
Prowadzenie biznesu to sztuka kompromisu – pomiędzy Twoją chęcią zysku a racjonalnym wycenieniem oferowanych przez Ciebie produktów czy usług i tym samym utrzymaniem jak najdłuższej współpracy z klientem. Więcej zdziałamy i więcej zyskamy, jeśli wyceniając swoją pracę, mamy w perspektywie długofalową relację z kontrahentami, a nie szybki i pojedynczy zysk.
Wzajemne korzyści
Sprzedaż towaru bądź usługi, wykonywanie na polecenie klienta określonego zlecenia czy projektu ma przynosić obopólne korzyści finansowe – zarówno Tobie, jak i Twojemu usługobiorcy. Firma ma, oczywiście, prawo zarabiać, jednak klient też musi być przekonany, że nie traci na wyborze Twojej właśnie, a nie innej marki. Odbiorca powinien zatem otrzymywać od Ciebie wartość akceptowalną rynkowo, czyli taką, która wyróżnia się dobrą jakością, cenowo nie jest świadomie i przesadnie zawyżona oraz spełnia oczekiwania klienta.
Bądź uczciwy
Wyceniaj tylko i wyłącznie swój wkład pracy w wykonanie projektu oraz realne koszty poniesione na jego realizację. Nigdy natomiast nie wykorzystuj niewiedzy klienta na temat aktualnych cen rynkowych oraz jego nieznajomości w kwestiach biznesowych. Nawet gdy klient zapłaci zawyżoną przez Ciebie cenę, to i tak z czasem dowie się, że został oszukany, a wtedy na pewno zakończy z Tobą współpracę i z całą pewnością podzieli się swoją opinią z innymi. Uczciwe wycenianie efektów Twojej pracy to troska o zbudowanie silnych relacji z klientami oraz tworzenie dobrego wizerunku firmy.
Uczciwość i racjonalność to podstawowe cechy dobrego przedsiębiorcy w procesie wyceniania towarów bądź usług firmy. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że zarządzany przez Ciebie biznes powstał po to, aby zyskiwać klientów i im służyć, a tym samym się rozwijać. W zależności od tego, czy zależy Ci na długiej i owocnej współpracy ze swoimi klientami, czy liczysz jedynie na szybki zysk, tak też będziesz przeprowadzać wycenę własnych projektów. Pytanie tylko, co bardziej Ci się opłaca?
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!